Åpenhetsloven – Cheffelo Norway AS

1. Generelt om selskapet, drift og ansvarlighet

Cheffelo Norway AS («Bedriften») er leverandør av matkasser i det meste av Norge, lokalisert i Tordenskiolds gate 8-10, 0160 Oslo. Selskapet er datterselskapet til Cheffelo AB (publ) («Konsernet»), som har base og tilhold på Löfströms Allé 5, 172 66 Sundbyberg og engasjerer cirka 400 personer.
Innkjøpsavdelingen i Konsernet bistår Selskapet med innkjøp, herunder vurdering og godkjenning av leverandører ut fra etablerte rutiner og systemer for bestillinger. Vurderingen av hvilke leverandører som er foretrukket for ulike leveranser, og godkjenning av nye leverandører, skjer basert på etablerte kriterier og rutiner.
Konsernet har en SupplierCode ofConduct som signeres av leverandørene, og standard avtalevilkår som blant annet forplikter leverandørene med hensyn til overholdelse av menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

For å sikre overholdelse av våre etiske retningslinjer og generell overholdelse av menneskerettigheter, har vi en intern rapporteringsprosess og forventer at våre leverandører håndterer klager internt og informerer oss om planlagte handlinger for å rette opp klagen. Vårt mål er å sikre åpenhet og ansvarlighet i alle forretningsforhold. Vi oppfordrer til aktiv deltakelse i å rapportere og korrigere eventuelle brudd på gjeldende lover og retningslinjer.

Selskapet hadde i 2023 en omsetning og balansesum som innebærer at Selskapet anses som «større virksomhet» som er underlagt lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold (åpenhetsloven), jf. § 3 første ledd bokstav a)Konsernet og Selskapet har i lang tid jobbet aktivt med ansvarlighet og bærekraft.

Styret har det overordnede ansvaret for Åpenhetsloven, og due diligence håndteres av innkjøpsavdelingen i samarbeid med selskapets Head of ESG. Med dette i tankene har selskapet gjennomført en omfattende gjennomgang internt så vel som av leverandører og forretningsforbindelser, evaluert faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold, samt implementert relevante tiltak.

2. Aktsomhetsvurdering, prioritering og tiltak

2.1 Kartlegging av leverandører

Varene og tjenestene som bedriften kjøper i forbindelse med salg av matkasser kan deles inn i følgende kategorier:

  • Finans
  • HR
  • Ingredienser
  • IT
  • Logistikk
  • Markedsføring
  • Drift
  • Salg

Gjennomgang og kartlegging av leverandører viser at Selskapet har benyttet totalt 166 leverandører det siste året. Kartleggingen viser at Selskapet hovedsakelig mottar varer og tjenester fra andre selskap i Norden – særlig fra Norge, Sverige og Danmark. Selskapet benytter også leverandører fra England og andre deler av Europa. Kartleggingen viser at det kun er et fåtall leverandører utenfor Europa.

2.2 Risikovurderingen

2.2.1 Innledende vurdering av risiko

Selskapet foretok først en overordnet kategorisering av risiko for faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Den første vurderingen ble i hovedsak foretatt på bakgrunn av hvor de aktuelle leverandørene var lokalisert (land/område) og hvilken type leveranse leverandørene leverer til Selskapet. I denne vurderingen ble ekspertisen til de aktuelle avdelingene benyttet, samt Head of ESG, som vurderte landrisikoene. Områder/land ble klassifisert etter en risikoskala fra 1-4, der 1 er lav risiko for brudd på menneskerettighetene, mens 4 er høy risiko. Varer/tjenester ble klassifisert på en skala fra 1-3, hvor 1 er lav risiko for brudd på menneskerettighetene, mens 3 er høy risiko. Denne vurderingen førte til «risikofaktor» på en skala fra grønn (lav risiko), gul (moderat risiko), oransje (høy risiko), rød (svært høy risiko).

Det vesentlige av Selskapets leverandører er lokalisert i Norge. Listen med nordiske leverandører omfatter også andre norske selskap underlagt åpenhetsloven. Selskapet vurderer risikoen for faktisk og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold som lav for de nordiske leverandørene. Selskapet har heller ikke identifisert kjente eller særskilte risikofaktorer ved disse leverandørene som tilsier økt risiko. For de resterende leverandørene har selskapet identifisert 15 leverandører som moderat eller høy risiko på grunn av landene deres underleverandører opererer i eller på grunn av produktet/tjenesten selskapet kjøper fra dem. Dette gjelder særlig risiko innenfor tvangsarbeid på grunn av landene underleverandørene opererer i. Ingen av leverandørene vurderes å ha særlig høy risiko for faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold basert på vår risikovurdering av alle leverandørene, som er gjort i henhold til land- og produktvurderinger.

2.2.2 Nærmere vurdering av risiko

Basert på den innledende risikovurderingen besluttet selskapet å sende ut spørreskjemaer til leverandører som ble vurdert til å være moderat eller høy risiko. Formålet med spørreskjemaet er at leverandørene skal svare på konkrete spørsmål om hvordan de sikrer at deres underleverandører overholder grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. På denne måten kan selskapet samle inn tilleggsinformasjon for å forbedre og oppdatere den innledende risikovurderingen basert på de mottatte svarene. Selskapet har mottatt tilbakemelding i spørreskjemaet fra totalt 13 av de 15 leverandørene det ble sendt til. Leverandører som ennå ikke har svart, vil bli fulgt opp, og deres risikovurderinger vil bli oppdatert innen 30.06.2024.

For leverandørene som ga tilbakemelding, ble det gjort nye og konkrete vurderinger med hensyn til risiko for faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Resultatet av den endelige vurderingen ble som følger:

  • Lav risiko: Totalt 164 leverandører
  • Moderat risiko: Totalt 2 leverandører
  • Høy risiko: Totalt 0 leverandører
  • Svært høy risiko: 0 leverandører

For leverandørene som ennå ikke har svart på spørreskjemaet, vil selskapet følge opp fortløpende over sommeren for å få svar. Hvis svarene fortsatt ikke er mottatt innen begynnelsen av september, vil selskapet planlegge et møte med leverandørene for å gå gjennom spørsmålene og få bedre innsikt i deres tiltak, slik at vi kan vurdere om ytterligere tiltak er nødvendige fra deres side.

2.3 Prioritering og planlagte tiltak

Basert på risikovurderingen beskrevet ovenfor, vurderer selskapet at det generelt er overveiende lav risiko for brudd på grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i leverandørkjeden og blant forretningspartnere. Dette antas å skyldes at konsernet og selskapet allerede har etablerte systemer og rutiner for å sikre seriøse og ansvarlige leverandører.

Ingen spesifikke brudd eller svært høy risiko for brudd er blitt avdekket som ville kreve større og mer inngripende tiltak. Hvis risikovurderingen endres og enkelte leverandører vurderes som svært høy risiko, vil følgende tiltak bli iverksatt for disse leverandørene:

  • Leverandører som kanskje ikke har signert konsernets leverandørkodeks, vil bli bedt om å signere den for å kunne anses som en foretrukket leverandør av konsernet og selskapet. Hvis leverandørens egen kode samsvarer med eller er strengere enn selskapets, er dette akseptabelt.
  • Leverandører må levere årlige rapporter om HMS (Helse, Miljø og Sikkerhet), arbeidstid, lønn osv.
  • Innkjøpsavdelingen vil gjennomføre revisjoner av leverandørene og følge opp eventuelle problemer og avvik som avdekkes.
  • Hvis ovennevnte ikke kan leveres av leverandøren, vil konsernet og selskapet vurdere alternative leverandører som samsvarer med konsernets og selskapets verdier angående menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Med hensyn til prioritering og forholdsmessighet anser ikke selskapet det som nødvendig å iverksette tiltak for leverandører hvor risikoen vurderes som lav eller moderat. Selskapet arbeider for å sikre at alle de 15 leverandørene vurdert som moderat eller høy risiko vil forplikte seg til selskapets leverandørkodeks. Foreløpig har alle de 33 ingrediensleverandørene forpliktet seg til selskapets leverandørkodeks.

Selskapet sørger for at risikovurderingen følges opp kontinuerlig og at spesifikke tiltak iverksettes. Dette overvåkes av selskapets Head of ESG. Tiltakene vil bli fulgt opp i samsvar med § 4 første ledd bokstav d) – f) i åpenhetsloven.