Vilkår

Denne versjonen av vilkårene gjelder fra 11.feb.2019 og erstatter tidligere vilkår for kundeforhold i Godtlevert.

Godtlevert er en del av Godtlevertgruppen AS, organisasjonsnummer 899 306 562, som også eier merkevarene Adams Matkasse og Proviant.

Standardvilkårene gjelder på tvers av alle Godtlevertgruppen AS (Godtlevertgruppen, vi, oss eller vår) sine merkevarer og eventuelle merkevarer som fortløpende opprettes og gjelder når du bruker Godtlevert sine tjenester eller besøker våre nettsider.

Ved inngåelse av et abonnement hos Godtlevertgruppen AS, bekrefter du som kunde at du har lest, forstått og samtykket til følgende vilkår.

Virkeområde og avtalepartner

  1. Godtlevert er en løpende abonnementstjeneste for levering av matvarer og oppskrifter på døren. Tjenesten er uten bindingstid. Du kan velge hvilke uker du skal ha levering, ta pause i leveranser og/eller slette kundeforholdet. Tjenestens målsetning er å levere deg smakfull mat av topp kvalitet til en rimelig penge, sammen med relevant tilhørende informasjon som f.eks. oppskrifter og tips til matlagingen. Et sentralt poeng med Tjenesten er at produktet du får er individualisert. Det betyr at ikke alle våre kunder får samme matvarer og samme informasjon. I stedet blir informasjonen og maten i størst mulig grad tilpasset deg personlig, din individuelle smak og det du liker best, slik at du skal ha størst mulig glede av Tjenesten. Samtidig slipper du å få informasjon og matvarer som passer bedre for andre kunder enn deg.
  2. For å bruke Tjenesten må du bli kunde ved å opprette en brukerkonto. Kundeforholdet styres via Min Side. Du oppretter et passord i vårt bestillingsskjema. Har du opprettet et kundeforhold hos oss gjennom telefonsalg, stand/messe eller dørsalg, må du opprette passord første gang du logger inn på Min Side.
  3. For bestilling av våre tjenester må du være 18 år eller eldre, myndig og ha juridisk rett til å inngå en avtale med en annen part.
  4. Du er selv ansvarlig for å foreta ønskede endringer i dine leveringer og du kan når som helst pause/avbestille dine leveringer. Alle endringer må gjøres innen tirsdag kl. 23:59 for å gjelde for kommende uke. Du administrerer selv alle endringer via Min Side, som du får tilgang til når du registrerer deg som kunde hos oss.
  5. Dersom du pauser dine leveranser, vil ditt kundeforhold til oss bestå. Du vil beholde din brukerkonto med kontodetaljer, tidligere ordrehistorikk og oppskrifter, og kan når som helst starte dine leveranser igjen. Du vil ved pause av leveranser, kunne motta tilbud og kampanjer fra Godtlevertgruppen AS. Se nærmere punkt 2 (under Kundens opplysningsplikt og markedsføring). Du kan når som helst pause dine leveringer via våre nettsider.
  6. Dersom du ønsker å slette ditt kundeforhold kan du kontakte kundeservice via e-post HER. For å kunne behandle din henvendelse på en trygg måte, vil vi ikke kunne slette ditt kundeforhold via telefon. Ved sletting av kundeforholdet vil du miste tilgang til dine kontodetaljer, tidligere ordrehistorikk og oppskrifter.

Kundens opplysningsplikt og markedsføring

  1. Godtlevert behandler personopplysninger i tråd med den til enhver tid gjeldende lov- og forskriftsregulering. Når du registrerer kundeforholdet, samt når du bruker Tjenesten samler vi inn og behandler enkelte opplysninger om deg for å administrere kundeforholdet, sørge for levering av avtalte tjenester, informasjon om varer, tjenester og andre ytelser, samt fakturering fra Godtlevert. Blant annet leverer vi ut nødvendig informasjonen til (a) Den som gjør leveransen din, slik som sjåfører, budbilfirma etc. (b) Et nærstående firma som hjelper oss å kommunisere med kundene våre rundt våre produkter eller tjenester. (c) Betalingsinformasjonen din, avhengig av betalingsalternativ, lagres hos tredjepart for å kunne fullføre betalingen.
  2. Du er selv ansvarlig for at dine personalia er korrekte i ditt kundeforhold. Godtlevert er ikke ansvarlig for forhold som skyldes feil informasjon oppgitt ved registrering, eller manglende oppdatering av personalia. Du kan lese mer om hvilke opplysninger vi samler inn og hvordan vi behandler dem i vår personvernerklæring.
  3. Godtlevert kan sende informasjon via elektronisk kommunikasjon eller kontakt pr. telefon for å kunne levere matkasser til deg, og med informasjon om våre produkter, tilbud og lignende dersom du har et kundeforhold, jf. Markedsføringsloven §15. Dersom du ikke ønsker å motta markedsføringshenvendelser, kan du til enhver tid reservere deg under kontaktpreferanser på Min Side, eller ved å kontakte kundeservice HER. Uavhengig av eventuell markedsføringsreservasjon, vil du motta ordrebekreftelse på e-post og leveringsinformasjon på SMS/e-post.
  4. For å sikre at du får relevant informasjon og den beste servicen når du besøker vår nettside, vil informasjon og data kunne bli samlet inn ved bruk av cookies, også kalt informasjonskapsler. Informasjonskapslene inneholder ikke direkte identifiserbare data om deg, men informasjon som sier noe om nettleseren du benytter og din aktivitet knyttet til Godtlevertgruppen AS sine nettsider. Dette hjelper oss til å kunne gi deg tilpasset innhold og funksjonalitet, samt en bedre opplevelse når du bruker våre nettjenester.

Leveransen

  1. Det er viktig at adresse- og leveranseopplysningene dine er korrekte. Våre sjåfører ringer alltid på døren ved levering. Dersom sjåføren ikke får kontakt med deg, vil leveransen settes igjen på trappen/ved døren dersom sjåføren anser det som forsvarlig. Bor du i blokk eller en boenhet med flere innganger, kan vi bli nødt til å ta med leveransen din i retur. I de tilfeller der leveransen er satt igjen ved leveringsadressen din, er ansvaret for matkassen overdratt til deg. Dersom det ikke er forsvarlig å sette igjen leveransen, vil den tas med i retur og du vil bli belastet for fullt beløp.
  2. Våre sjåfører står kun for levering av varene du har bestilt. De har ingen oversikt over dine genererte bestillinger. Ligger det inne en bestilling til deg som blir sendt i retur med sjåføren, vil du bli belastet. Dersom det oppstår tvil rundt bestillingen, anbefaler vi deg å ta imot matkassen og ta kontakt med Kundeservice.
  3. I tilfelle uforutsette hendelser, trafikkulykker eller ekstreme værforhold, kan matkassen bli levert utenfor tidsfristen. Ved uforutsette hendelser, som medfører at den bestilte varen ikke kan leveres under leveransedagen, vil vi forsøke, men kan ikke garantere for etterleveranse. Godtlevert forbeholder seg retten til i unntakstilfeller å avbestille eller innstille leveranser om nødvendig, på grunn av for eksempel et bristende kundeforhold i et spesifikt leveranseområde, force majeure-liknende hendelser (krig, politiske uroligheter, streik, lockout, blokkering eller annet avtalehinder utenfor Godtlevert rimelige kontroll). I slike unntakstilfeller blir du som kunde informert så fort som mulig.

Angrerett og kvalitet

  1. Ettersom leveransene inneholder mat som forringes eller som går ut på dato, kan man ikke avbestille om det er under en uke til leveransen. Du har følgelig ikke angrerett på varer som ikke er avbestilt innen denne fristen, jf. angrerettloven § 22. Før denne fristen kan varene fritt avbestilles dersom du ombestemmer deg, se punkt 4 (under Virkeområde og avtalepartner).
  2. Du står selv ansvarlig for å kontrollere innholdet i våre matkasser i forkant av bestillingsdag. Godtlevert leverer ikke matkasser med innhold spesialtilpasset til den enkelte kunden som for eksempel matkasser uten svin eller med allergivennlige alternativer. Du har selv ansvaret for å lese innholdsfortegnelsen og kjenne de ingrediensene som er viktig for dine særskilte behov.
  3. Godtlevert stiller strenge krav til kvalitet, men da det leveres ferskvarer kan feil likevel forekomme. Skulle en leveranse ikke være i henhold til forventning kan du gi oss en tilbakemelding gjennom nettsiden, per e-post eller telefon. Klager kan omfatte eventuell urettmessig behandling, salgsrelaterte problemer, manglende eller ødelagt matvarer eller annet som eventuelt ikke måtte være tilfredsstillende. Klager tilknyttet eventuelle mangler/feil må sendes til Kundeservice i løpet av leveringsuken.

    Vi gjør oppmerksom på at det ikke er reklamasjonsrett på de enkelte råvarer, men Godtlevert vil i det enkelte tilfellet vurdere prisreduksjon på neste leveranse dersom råvarer mangler og/eller er ødelagte. Dersom en klage tas til følge av Godtlevert, vil et eventuelt prisavslag bli lagt inn som et tilgodebeløp og trekkes fra neste bestilling. Vi tilbakefører normalt ikke penger. For øvrig vises det til forbrukerkjøpsloven.

Betaling og kredittvurdering

  1. I samarbeid med Collector Bank AB og PayEx tilbyr vi betaling ved e-postfaktura eller kort.

    a) Ved faktura blir utstedelse og oppfølgning av denne overlatt til Collector, som vil sende deg faktura samme uke som du mottar leveransen. Fakturaen sendes til e-postadressen du står registrert med. Vi gjør oppmerksom på at det vil påløpe et fakturagebyr når du betaler med e-postfaktura. Dersom du velger å betale med faktura, godkjenner du Collector sine kjøpsvilkår. Ler mer om Collector sine generelle vilkår for faktura og kontokreditt, standard europeisk brukerkredittinformasjon og retningslinjer forpersonvern.

    Det vil bli foretatt kredittvurdering av deg ved søknad om fakturabetaling. Vurderingen med kopi av benyttet informasjon blir sendt per post.

    b) Dersom du velger å registrere deg som kortkunde, vil PayEx foreta en reservasjon på 1 krone for å kontrollere at dine opplysninger er korrekte. Kredittkortopplysninger SSL-krypteres og behandles utelukkende av tredjeparter i henhold til Datatilsynets retningslinjer. Det er kun PayEx som har tilgang til kortinformasjonen din.

    Betalingstransaksjonen utføres automatisk dersom du velger å registrere kortet ditt hos oss. Kortet ditt vil bli belastet samme uke som du mottar leveransen. Dersom vi ikke får belastet ditt kort, er vi nødt til å sende deg e-postfaktura for leveransen. Om du mottar e-postfaktura vil Collector sine vilkår gjelde, se nærmere punkt 1a.

    Kunden er selv ansvarlig for at betalingsdetaljene er korrekte og oppdaterte, herunder hvis kortet er stjålet, utgått på dato eller lignende.

    Ved kortbetaling påløper det ingen form for gebyr. Du kan når som helst gå over til kortbetaling ved å legge inn kortinformasjonen på Min Side.

Gavekort

Betingelser ved kjøp av gavekort:
Ved kjøp av gavekort aksepterer du følgende betingelser:

  1. Mottaker av gavekortet registrerer en kundekonto hos Godtlevert.no for å benytte sitt gavekort. Har mottakeren konto hos oss fra tidligere, kan denne kontoen brukes. Ordinære vilkår for kundeforhold er gjeldende og aksepteres ved opprettelse av konto.
  2. Dersom ikke hele beløpet benyttes, vil resterende beløp legges tilgode på mottakerens kundekonto. Ønsker man å kjøpe en vare til en høyere verdi, har man mulighet til å dekke resterende beløp selv. Se nærmere vilkår i avsnitt 1a, (under betaling og kredittvurdering).
  3. Kjøper av gavekortet er selv ansvarlig for at mottaker bor på en adresse/postnummer vi leverer til. Endringer i gyldige postnummer vil forekomme og du kan til enhver tid kunne se gyldige postnumre på vår nettside.
  4. Gavekortet er gyldig 1 år fra kjøpsdato, og det er ikke mulighet for forlengelse. Minimumsbeløp ved kjøp er kr 50. Gavekortet kan ikke innløses mot kontanter eller kreditt og kan ikke returneres eller videreselges.
  5. Godtlevert er ikke ansvarlig for tap eller skader som følge av at gavekortkoden er tapt, stjålet, anskaffet på ulovlig vis eller brukt uten tillatelse.

Kundens ansvar og bruksbegrensning

  1. I de tilfeller der Godtlevert tilbyr nye kunder særskilt introduksjonspris, kan tilbudet kun benyttes én gang per husstand. Etter leveranse til introduksjonspris, løper kundeforholdet med leveranser til ordinær pris.
  2. Godtlevert har rett til å si opp avtalen med deg og kan også innstille leveranser, dersom du ikke har betalt en eller flere leveranser, eller for øvrig har opptrådt i strid med våre standardvilkår. Dersom du benytter våre tjenester i strid med våre standardvilkår eller for øvrig i strid med lovgivningen, vil vi kunne heve vår avtale med deg, og kreve dekning for vårt økonomiske tap. Politianmeldelse vil bli vurdert i alvorlige eller gjentakende tilfeller.
  3. Godtlevert tillater seg å foreta endringer tilknyttet vilkårene, produktene, menyene og/eller pris, for eksempel som følge av økt varekostnad. Ved prisendring eller vesentlige forandringer av Tjenestens innhold, vil berørte kunder opplyses per elektronisk kommunikasjon minst 14 dager før endringen trer i kraft. Dersom du har reservert deg mot elektronisk kommunikasjon, vil du ikke motta eventuelle informasjonsskriv fra oss og vi anbefaler deg derfor å sjekke våre nettsider jevnlig for eventuelle endringer.

Hvis du har spørsmål om Godtlevert, kan du kontakte oss her.